Praksisfaglighed via PBL
Støttet af
Skolens praksisfagligetemperatur
Dette skema anvendes i forbindelse med skemaet ”Skolens praksisfaglige PBL-temperatur”. Modellen bygger på Edgar Schein som har beskrevet, hvordan en organisationskultur opstår og hvilken rolle, den spiller i en virksomhed. Sagt på en anden måde er kultur de forestillinger, koder og værdier, som en gruppe mennesker deler bevidst eller ubevidst. (Henriksen, K., Larsen, C. H., & Storm, L. K., 2022).
Modellen og skemaets medfølgende kendetegn er et strategisk dialogredskab, som har fokus på skolens vision, didaktisk praksis, forudsætninger og kultur.
Skemaet beskriver kapacitetsniveauer (1-5) med tilhørende kendetegn.
Instruktion til Skolens praksisfagligetemperatur
Dialigredskabet giver en systematisk og overskuelig måde at identificere og diskutere de forskellige elementer, der påvirker skolens evne og proces med til at implementere praksisfaglighed via PBL. Ved at have en konstruktiv dialog om de forskellige elementer i modellen, kan skolen udvikle en mere integreret og holistisk tilgang til praksisfaglighed via PBL, der passer til deres specifikke situation og behov.