Praksisfaglighed via PBL
Støttet af
Varieret og motiverende undervisning?
Mange elever oplever, at en ensformig skoledag kan dræne deres motivation og engagement, og derfor efterspørger de mere variation i undervisningen. Variation er et centralt begreb i pædagogisk forskning og litteratur om, hvad der kendetegner mot iverende og effektiv undervisning. Men hvordan kan vi egentlig forstå variation og endnu vigtigere, hvordan kan vi integrere det i vores daglige undervisningspraksis? Dette undervisningsforløb giver et konkret bud på, hvordan variation kan anvendes som et redskab til at skabe større engagement hos eleverne. Det er vigtigt at understrege, at variation ikke bør være et mål i sig selv. "Skal vi bevare og styrke elevernes lyst til at lære og glæden ved at gå i skole, er det afgørende, at alle elever mødes med varierede og passende udfordringer. Undervisningen skal tage højde for, at elever lærer bedst på forskellige måder." Lærercitet Det essentielle er, at variation understøtter elevernes motivation for læring. Når eleverne får mulighed for at arbejde med det faglige indhold på forskellige måder, oplever de større ejerskab og engagement i deres læringsproces.